xplorerlife.rs koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web stranica xplorerlife.rs slažete se s korišćenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korišćenja web stranica xplorerlife.rs kliknite na gumb "Razumem".
Razumem

Električni bicikli kroz istoriju

25. mart 2019. 09.19.57 CET

Toliko pišemo o električnim biciklima i njihovom korišćenju da smo odlučili da zaronimo malo dublje i prođemo kroz istoriju ovog alternativnog oblika prevoza.


Prvi električni bicikli počeli su se javljati u 1890-ima među američkim patentima. Krajem 1895. Ogden Bolton Jr. Dobio je patent za bicikl na baterijski pogon s 6-polnim osovinskim (hub) motorom namontiranim na zadnji točak (zvuči gotovo identično kao današnji e-bicikl). Motor je imao direktan pogon i 10-voltnu bateriju koja je mogla dati do 100 Ampera (1000W za prvi e-bike!).


1897. H. W. Libbey je izumeo električni bicikl s pogonom na dva motora smeštena kod prednjeg pogonskog zupčanika. Taj dizajn je preuzeo Giant 1990-ih.


1898. i 1899. Izumljeni su i e-bicikli s pogonom putem remenice i s tzv. tarnim pogonom (motor je u direktnom kontaktu s gumom i pokreće točak pomoću trenja).


Tokom 90-ih počeli su da se proizvode senzori i kontroleri snage. Tada su jeftiniji električni bicikli koristili teške olovne baterije, a oni skuplji NiCd (npr. punjive AA baterije). Tek 2001. su počele da se koriste do sada najefikasnije i najlakše litijum-ioske baterije (danas se koriste u više od 95% električnih bicikala).


1990. Michael Kutter je proizveo prve električne bicikle s PAS sistemom (umesto ručice gasa bicikl pomoću senzora detektuje kada vozač pedalira i zatim se koristi asistencija motora) Nažalost, njegovi bicikli nisu zaživeli. Taj dizajn je 1993. preuzela Yamaha.


Razvojem tehnologije i rastom cena goriva, električni bicikli su vrlo brzo stekli popularnost. Danas se širom sveta koristi preko 200.000.000 električnih bicikala, a taj broj brzo raste.