xplorerlife.rs koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web stranica xplorerlife.rs slažete se s korišćenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korišćenja web stranica xplorerlife.rs kliknite na gumb "Razumem".
Razumem

Hub pogon vs. središnji pogon

04. maj 2018. 11.14.55 CEST

E-bicikli se prema pogonu dele u dve vrste: one sa hub pogonom i one sa središnjim pogonom. Idemo videti koje su prednosti i mane oba pogonska sastava i čemu oni služe.

<

Hub pogon - hub pogon funkcionise vrlo jednostavno i upravo radi toga je vrlo učinkovit. Hub pogon nije ništa drugo nego elektromotor namontiran direktno u tocak kao osovina (hub = osovina). Ova vrsta motora je vrlo popularna u celom svetu. Ti motori postoje duze vreme na tržištu i s godinama su se kroz istraživanja razvili u vrlo učinkovite strojeve. Takav motor ima direktan prenos energije na sam tocak i samim tim vrlo visoku učinkovitost. Xplorer korsiti isključivo hub motore s unutarnjim zupčanicima radi boljeg prenosa energije i jačeg okretnog momenta.



Prednosti:


- motor je smešten u osovinu tocka i ne menja dizajn samog bicikla

- može se koristiti sa ručicom gasa pa se efektivno vozi kao električni motocikl jer rotacija motora ne zavisi od pogona vozača

- težina: motor od 250W teži samo 3 kg

- radi direktnog prenosa energije na tocak, ova vrsta motora je vrlo učinkovita

- Otpornost na vodu i vremenske uslove zahvaljujući zatvorenom dizajnu

- mali broj mehaničkih komponenti -->vrlo male šanse za kvar i trošenje komponenti

- vrlo jednostavan dizajn i nije ih potrebno održavati

- jači okretni moment za razliku od središnjeg pogona

- snižava težište bicikla što rezultuje boljem držanju

- vrlo jednostavan za servis u slučaju kvara

- motor ne pruža nikakv otpor dok se ne koristi (freewheel)



Nedostaci:


- cena (snažniji motori su poprillično skupi, ali to predstavlja problem za 1000W i jače motore)

- ako se koristi pogresni kontroler, postoji šansa da dođe do pregrejavanja što se često događa kod nekvalitetnih e-bicikala

- teško je razlikovati kvalitetne od nekvalitetnih (ukoliko nisu brendirani, trenutno su kajkvalitetniji Bafang 8FUN motori)

Središnji pogon - još se nazivaju mid-drive i crank-drive motori. Središnji motori prenose energiju na lanac putem središnjeg pogonskog zupčanika. Središnji motori su više namenjeni za glatku vožnju za razliku od hub motora koji su više namenjeni za čistu snagu kada je potrebna. Za razliku od hub motora, središnji rade samo kao asistencija vozaču odnosno vozač mora okretati pedale da bi motor mogao asistirati. Ova vrsta pogona je popularna u Europi, Panasonic, Bosh, Yamaha i Shimano su vodeći proizvođači.



Prednosti:


- motor ima otvoreni tip kućišta koje omogućava protok vazduha za hlađenje

- radi u skladu sa pogonskim zupčanikom bicikla i sama asistencija djeluje vrlo glatko, ali ima manji okretni moment od ekvivalentnog hub motora

- snižava težište bicikla što rezultuje boljem držanju

- učinkovitiji su od hub motora pri manjoj snazi (manje od 100W)



Nedostaci:

- celi pogon je u jednom komadu, tj. ako dođe do kvara, potrebno je zameniti celo pogon što može biti poprilično skupo

- motori koriste standardne zupčanike i lance što rezultuje jačem trošenju i potrebom za redovnom zamenom

- pogoni su vrloo skupi i zahtevaju posebne ramove dizajnirane za njihovo umetanje

- velik broj mehaničkih komponenti

- motor pruža otpor dok se ne koristi



U gornjem tekstu smo uporedili oba pogonska sastava koji su relativno slični što se tiče same funkcije. Naš odabir su hub pogoni zbog jednostavnosti, kvaliteta i učinkovitosti. Hub pogoni su vrlo dugotrajni i kod takvog e-bicikla jedini limitirajući faktor je baterija koja traje oko 50000-90000 km odnosno 1000-1500 punjenja ,a koju je lako zameniti za novu.


I savet za kraj: ako ste se odlučili za eletrični bicikl, investirajte u kvalitetan U-lock lokot kako bi vaš bicikl bio siguran gde god ga ostavili.


Autor: Martin Matešić