xplorerlife.rs koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web stranica xplorerlife.rs slažete se s korišćenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korišćenja web stranica xplorerlife.rs kliknite na gumb "Razumem".
Razumem

Hub pogon vs središnji pogon

04. maj 2018. 16.39.40 CEST

Hub pogon vs središnji pogon



E-bicikli se prema pogonu dele u dve vrste: one s hub pogonom i one sa središnjim pogonom. Idemo da vidjimo koje su prednosti i mane oba pogonska sistema i čemu oni služe.


Hub pogon - hub pogon funkcionše vrlo jednostavno i upravo radi toga je vrlo efikasan. Hub pogon nije ništa drugo nego elektromotor namontiran direktno u točak kao glavčina (hub = glavčina). Ova vrsta motora je vrlo popularna u celom svetu. Ti motori postoje duže vreme na tržištu i s godinama su se kroz istraživanja razvili u vrlo efikasne strojeve.

Takav motor ima direktan prenos energije na sam točak i samim tim vrlo visoku efikasnost. Xplorer korsiti isključivo hub motore s unutrašnjim zupčanicima radi boljeg prenosa energije i jačeg okretnog momenta.



Prednosti:


- motor je smešten u glavčinu točka i ne menja dizajn samog bicikla

- može se koristiti s ručicom gasa pa se efektivno vozi kao električni motocikl jer rotacija motora ne zavisi o pogonu vozača

- težina: motor od 250W teži samo 3 kg

- radi direktnog prenosa energije na točak, ova vrsta motora je vrlo efikasna

- otpornost na vodu i vremenske uslove zahvaljujući zatvorenom dizajnu

- mali broj mehaničkih komponenti -->vrlo male šanse za kvar i trošenje komponenti

- vrlo jednostavan dizajn i nije ih potrebno održavati

- jači okretni moment za razliku od središnjeg pogona

- snižava težište bicikla što rezultira u boljem držanju

- vrlo jednostavan za servis u slučaju kvara

- motor ne pruža nikakv otpor dok se ne koristi (freewheel)



Nedostaci:


- cena (snažniji motori su poprillično skupi, ali to predstavlja problem za 1000W i jače motore)

- ako se koristi pogrešan kontroler, postoji šansa da dođe do pregrejavanja što se često događa kod nekvalitetnih e-bicikala

- teško je razlikovati kvalitetne od nekvalitetnih (ukoliko nisu brendirani, trenutno su najkvalitetniji Bafang 8FUN motori)

Središnji pogon - još se nazivaju mid-drive i crank-drive motori. Središnji motori prenose energiju na lanac putem središnjeg pogonskog zupčanika. Središnji motori su više namijenjeni za za glatku vožnju za razliku od hub motoa koji su više namijenjeni za čistu snagu kada je potrebna. Za razliku od hub motora, središnji rade samo kao asistencija vozaču odnosno vozač mora okretati pedale da bi motor mogao asistirati. Ova vrsta pogona je popularna u Europi, a Panasonic, Bosh, Yamaha i Shimano su vodeći proizvođači.



Prednosti:


- motor ima otvoreni tip kućišta koje omogućava protok vazduha za hlađenje

- radi u skladu s pogonskim zupčanikom bicikla i sama asistencija deluje vrlo glatko, ali ima manji okretni momenat od ekvivalentnog hub motora

- snižava težište bicikla što rezultira u boljem držanju

- efikasniji su od hub motora pri manjoj snazi (manje od 100W)



Nedostaci:


- ceo pogon je u jednom komadu, tj. ako dođe do kvara, potrebno je zameniti ceo pogon što može biti poprilično skupo

- motori koriste standardne zupčanike i lance što rezultira u jačem trošenju i potrebom za redovnomzamjenom

- pogoni su vrlo skupi i zahtevaju posebne rame dizajnirane za njihovo umetanje

- velik broj mehaničkih komponenti

- motor pruža otpor dok se ne koristi



U gornjem tekstu smo uporedili oba pogonska sistema koji su relativno slični što se tiče same funkcije. Naš odabir su hub pogoni zbog jednostavnosti, kvaliteta i efikasnosti. Hub pogoni su vrlo digotrajni i kod takvih e-bicikala jedini limitirajući faktor je baterija koja traje oko 50000-90000 km odnosno 1000-1500 punjenja, a koju je lako zameniti za novu.


I savet za kraj: ako ste se odlučili da kupite eletrični bicikl, investirajte u kvalitetean U-lock lokot kako bi vaš bicikl bio siguran gde god ga ostavili.


Autor: Martin Matešić